על הישיבה
קצת על הישיבה
ישיבת ההסדר ירוחם קמה ביוזמתו ובהנעתו של שמוליק בן שלום יחד עם הרב אליהו בלומנצויג, בכדי להיות בית ללימוד תורה ולעבודת ה' מעמיקים ויסודיים. היא חותרת להצמיח ולגדל בוגרים ותלמידי חכמים שהתורה היא שורש חייהם, המעורבים בדעת עם הבריות, ומחוברים לעם ישראל.
לימוד הגמרא בעיון תופס בישיבה מקום מרכזי. הלימוד האינטנסיבי שחי בליבו של בית המדרש, נובע מאמון באמת העמוקה המצויה בתורת ה', ומההבנה שמפגש עם הקב"ה צומח מהעמקת המבט הרוחני. מקום מיוחד בלימוד העיון תופסים שיעוריו הכלליים של מיסד הישיבה מורנו הרב אליהו בלומנצויג.
אופיו היסודי של הלימוד מלווה גם את שאר ענפי לימוד התורה שבישיבה, החל מלימודי האמונה ועד העיסוק והעיון בסוגיות השעה.
לימוד האמונה נעשה לאורו של מרן הרב קוק זצ"ל, שקרא לחזור ללמוד את ספרי האמונה לכל מרחביהם – האגדה, המוסר, הפילוסופיה היהודית, החסידות ופנימיות התורה - כדי להקים לתחיה את החלק הרוחני של התורה, שהלימוד בו הצטמצם במהלך הגלות. הישיבה מקדישה זמן ומשאבים ללימוד אמונה רחב ומעמיק, בעל חוט שדרה רוחני.
לחלום הגדלות בתורה, מצטרפת השאיפה לעיצוב עולם פנימי של בקשת ה', ועבודה שבלב. העיסוק בתפילה ובעבודת ה' מלוה את מהלך השנה בתחנות שונות, בכדי שלא להסתפק בהעמקת הידיעות התורניות, אלא גם להצמיח את עולמנו הנפשי הפנימי, ואת הוית החיים הרוחניים בישיבה.
מתוך הכרה בחשיבותן של שנים אלו להתפתחות האישיות, הישיבה מחנכת למחויבות ערכית כללית, לצד מודעות של התלמיד לנפשו ולאות האישית שלו בתורה, מודעות שמלווה בשיחות אישיות, ובליווי אישי לחפצים בכך.
החבורה הבוגרת וכולל האברכים, תופסים מקום מרכזי וחשוב בישיבה. בני שיעור ו ומעלה משתלבים בתוכניות המשך מתקדמות ללימוד עיון הלכה ואמונה, שבונות קומה איכותית חדשה של תורה על גבי הבסיס שנבנה בשנים הראשונות.
בית מדרש עם חלונות גדולים
מאז הקמתה, הישיבה חורטת על דגלה את מילות הפסוק 'חסד ואמת נפגשו' – שאיפה לחסד ולאמת.
אמת, בחתירה להבין את הסוגיות ואת הנושאים שעל הפרק לעומקם ולמכלול היבטיהם.
חסד, לעשות את העולם ליותר טוב על ידי נתינה וקבלה הדדיים, בסביבה הקרובה ובמעגלים רחבים יותר לאורך החיים.
מתוך רצון לקיים 'האמת והשלום אהבו', הישיבה מבקשת לחבר בין דרישת האמת ממקורה, להקשבה עמוקה לכל צדדיה, בניסיון ליצור תורה מחברת וכוללת שמבכרת את השלום על פני המחלוקת.
מתוך הכרה בקשר שבין ישראל אורייתא וקודשא בריך הוא מגדלת הישיבה את תלמידיה לאחריות ואכפתיות, ולשליחות לעם ולמדינה. החלום על תורה גדולה שכוללת בתוכה את צרכי הדור והשעה, הוא שעומד בבסיס היותה של הישיבה ישיבת הסדר, המשלבת שרות צבאי בתוך הלימוד.
הישיבה קמה בירוחם מתוך רצון להביא לביטוי את האמונה בתורה שקשורה ומחוברת לעם ישראל בדור של קיבוץ גלויות, ומתוך חתירה לתלמוד המביא לידי מעשה. תלמידי הישיבה פועלים בירוחם בלימוד והפצת תורה. עשרות רבות מקרב הבוגרים קבעו את ביתם בירוחם אחרי נישואיהם, ומשפחות רבות אחרות מביאות את רוחה של הישיבה בכל רחבי הארץ, ובגרעינים שיצאו מבית הישיבה.
צוות הישיבה

הרב בלומנצויג גדל בירושלים, למד בנתיב מאיר, ואחר כך הצטרף למחזור א' של ישיבת הר עציון. לימים, הרב מונה לאחד מהרמי"ם הראשונים מתוך הישיבה, יחד עם הרב מידן. לאורך השנים הרב לימד בישיבת ימית בראשות הרב יעקב אריאל, ועמד בראש בית המדרש ב'בית מורשה', לצד הרב שג"ר. בתשנ"ד נעתר לפניית שמוליק בן שלום, יוזם הישיבה ומנהלה המסור במשך שנים רבות, והגיע לייסד את הישיבה.
"השיעור הכללי" של הרב בלומנצויג, שיעור במסכת הנלמדת שנמסר לכלל הישיבה אחת לשבוע, הוא מאירועי השיא של הישיבה. השיעורים מתייחדים בבהירות מחשבתית, בעמקות ובתביעה שיש בהם לשלמות ההבנה. רוח זו מנשבת בלימוד שבין כתלי הישיבה בזכות הרב.
מאז עקירת גוש קטיף והטלטלה שבעקבותיהם, נעשה הרב מעורב בדיונים בין רבני הציונות הדתית, ובייצוגם בפורומים שונים, על מנת לגשר ולהשכין שלום בציבור הציוני-דתי בפרט, ובחברה הישראלית בכלל.
לרב בלומנצויג חיבורים שעלו על הכתב בעזרת תלמידיו. בתשע"ה יצא לאור ספר שיעוריו למסכת שביעית – "שיעורי עיון – שביעית". בתשפ"א יצא לאור "והתהלכתי בתוככם", שני כרכים המביאים את שיחות השבת המרוממות של הרב – מהישיבה לכתב.

הרב אוריאל גדל בפתח תקווה, ולמד בישיבת אמי"ת בר אילן. לאחר מכן פנה הרב ללימודים בישיבת הר עציון, ועם הקמת הישיבה הוא הגיע ללמוד וללמד בישיבה כאברך, ולימים מונה כר"מ.
הרב אוריאל משקיע את זמנו בלימוד, הוראה ויצירה במקצועות האמונה והמחשבה, ושיעוריו מתייחדים ברוחב ובעומק במקצועות אלו. מזה שנים רבות הוא מופקד על תוכנית הלימודים לאמונה ולתנ"ך בישיבה.
בשנת תשע"ח יצאה לאור סדרת ספרים של הרב אוריאל על שורשם של מועדי ישראל בראי גן עדן, "ונהר יוצא מעדן". בשנת תשפ"א יצא לאור ספר נוסף של הרב אוריאל, "להשקות את הגן", בו נפרסות סוגיות עיוניות שונות במסכת סוכה – תוך חתירה להבנת שורשיהן ההגותיים. בשנת תשפ"ב הרב אוריאל יצר חיבור נוסף, ראשון לסדרה המנגישה שיטות אמוניות משמעותיות שונות בצורה יסודית ושווה לכל נפש, "שערים למשנתו של הרב יהודא לאון אשכנזי (מניטו)".
באלול תשע"ח מונה לסגנות ראש הישיבה יחד עם הרב חיים וולפסון, ובסוף שנת תש"פ החלו שניהם לשמש כראשיה.

הרב חיים גדל בפתח תקווה ולמד בישיבת נתיב מאיר. לאחר סיום פרק לימודיו בישיבה התיכונית, הרב חיים פנה ללמוד בישיבת ההסדר אור עציון. לאחר מכן הרב חיים פנה ללמוד בכולל יד ברודמן ברחובות ובישיבת הר המור.
הרב חיים החל לשמש כר"מ בישיבה בשנת תשס"ו. לצד עיסוקו והתמחותו הרחבה בלימוד העיון בגמרא, הרב חיים מרבה ללמוד וללמד את תורת החסידות בישיבה. הרב חיים מיוחד בראיית הפרט שלו, לצד הראיה הכוללת שניכרת ברוח הנהגתו את הישיבה.
באלול תשע"ח מונה לסגנות ראש הישיבה יחד עם הרב אוריאל עיטם, ובסוף שנת תש"פ החלו שניהם לשמש כראשיה.

הרב שי גדל בבני ברק ולמד בישיבה התיכונית נתיב מאיר. עם הקמת הישיבה הצטרף הרב למחזור הראשון של הישיבה.
בשנת תשס"ה החל ללמד בישיבה, ובכך היה לראשון בוגרי הישיבה שהצטרף לצוות הרמי"ם. בשיעוריו, בשיחותיו ובכל מפגש עימו, הרב שי ניכר בתביעתו לכנות יוצאת דופן, הנכנסת לעומק של לבבות תלמידיו.

הרב שמואל גדל בירושלים ולמד בישיבה התיכונית נווה שמואל. משם הגיע לישיבה (מחזור ד'), ולמד בה עד שהחל ללמד בישיבה בשנת תשס"ז. בנוסף, הרב שמואל מוסיף להמשיך בתפקידו כאחד מחברי הועד של קרן הצדקה שעל יד הישיבה.
המפגש של תלמידיו עם השמחה התמידית שעל פניו של הרב שמואל בלימוד התורה משפיעה עליהם עמוקות. תורתו מצטיינת בבקיאותו העצומה בחדרי תורה רבים. בין שיעוריו השונים, מוכרות סדרותיו האהובות של הרב שמואל על תולדות התנאים, האמוראים, הראשונים והאחרונים. בשיעורים אלו הרב שמואל חושף את התלמידים בשיטתיות וביסודיות לדמויות רבותינו שבכל דור ודור, לצד הצגה תמציתית של תורתם והגיגיהם.

הרב עודד גדל בירושלים ולמד בישיבה התיכונית נתיב מאיר. לאחר מכן, הוא פנה ללימודיו התורניים בישיבת הר עציון; במהלך שנים אלו, שירת הרב עודד בקצין בחיל המודיעין, ועד היום הוא משמש בשירות כרס"ן במילואים.
במהלך השנים, הרב עודד שימש כר"מ בישיבת ההסדר בשילה, ובשנת תש"ע החל הרב ללמד בישיבה.
בשיעורי העיון של הרב עודד, נחשפים התלמידים לעולם דימויים רחב ועשיר, במסגרתו הם נחשפים למשמעויות העמוקות הטמונות בכל סוגיה וסוגיה. בישיבה ומחוצה לה, הרב עודד מלמד את מבטי העומק שישנן בלימוד הבקיאות, מתוך אמונה שלימוד עיון שאין בצידו לימוד רוחב בקיאותי – לוקה בחסר. תלמידיו של הרב עודד זוכים לפגוש וללמוד מאישיותו העוסקת תמיד בתורה, שכל היום היא שיחתה.

הרב אחיה גדל במצפה נטופה, ולמד בישיבה התיכונית מקור חיים. משם המשיך הרב אחיה ללימודיו בישיבה (מחזור י').
הרב אחיה החל ללמד בישיבה בשנת תשע"ב, ולצד הוראתו בישיבה, הוא מלמד בבית מדרש חברותא של האוניברסיטה העברית.
לצד הוראת הגמרא, הרב אחיה הוא ממובילי הוראת התנ"ך בישיבה. שיעוריו מתייחדים בחתירה לחשוף את פשט הכתובים, ומתוכו להביט במשמעויות העמוקות שצפונות בהם. רגישותו של הרב אחיה ואהבת החסד שבו מאפשרת קשרים קרובים ומיוחדים שיש לו עם תלמידים ובוגרים רבים מהישיבה.

הרב עידו גדל בירושלים, ולמד בישיבה התיכונית נתיב מאיר. מהישיבה התיכונית הרב עידו המשיך את לימודיו בישיבת מרכז הרב ולאחר מכן בישיבת הר המור. משם, המשיך הרב עידו במסלול ללימודי דיינות בכולל ארץ חמדה – אותם השלים סופית בשנת תשפ"א, אז קיבל את סמיכה לדיינות.
הרב עידו הצטרף לצוות הישיבה בשנת תשע"ב.
הרב עידו מתמחה בלימוד העיון. בשיעוריו הוא יורד לעומקן של הסוגיות ודברי הראשונים, תוך שהוא בונה את הסוגיות הפרטניות במארג סוגיות רחב – מתוכו נוצר מבנה הלכתי כוללני. מתוך כך, הוא מנחיל לתלמידיו את התובנה כי ישנם קשרים הדוקים בין היסודות העיוניים של גופי התורה הנלמדים לפסיקת ההלכה שלהם.

הרב אליקים גדל בירושלים ולמד בישיבת ירושלים לצעירים ולאחר מכן המשיך ללמוד בישיבת מרכז הרב. משם המשיך בהכשרתו התורנית בלימודי דיינות בכולל ארץ חמדה.
שימש כר"מ בישיבת ההסדר בראשון לציון. בשנת תשע"ז הצטרף הרב לצוות הרמי"ם של הישיבה והחל ללמד בה.
הרב אליקים מלמד גמרא בעיון תוך קשב רב לשלבים השונים של כל סוגיה וסוגיה, ומטמיע בתלמידיו את התובנה כי לכל אחד מהם יש מה לומר לנו ולעולמנו הרוחני. ההכשרה הטיפולית של הרב אליקים ויכולת ההקשבה המיוחדת של הרב אליקים מאפשרת לקשרים אישיים מיוחדים שלו עם רבים מתלמידי הישיבה.

הרב שמואל אריאל גדל בין השאר בימית ובעיר העתיקה בירושלים. למד בישיבה התיכונית שעלבים ובישיבת ירושלים לצעירים. משם הוא פנה ללמוד בישיבה הגבוהה מקור חיים ("שפע"). לאחר מכן עבר לישיבת עתניאל, ובהמשך שימש בה כר"מ וכראש כולל ההלכה. באלול תשע"ח החל הרב שמואל ללמד בישיבה, בכולל ההלכה.
הרב שמואל הוא פוסק מוכר בציונות הדתית, היה שותף עם הרב אלישיב קנוהל זצ"ל בעריכת וכתיבת שני ספרי הלכה: "איש ואשה" (מהדורה שניה) העוסק בדיני טהרת המשפחה, ו"ואכלת ושבעת" העוסק בדיני הכשרות. שאלות רבות באות לפתחו, הן בעל פה והן באתרי אינטרנט ובקבוצות ווצאפ שונות. מתוך המשקעים המשמעותיים שצבר כפוסק לאורך שנים רבות, תלמידי כולל ההלכה זוכים ללמוד ממנו לא רק את הסוגיות באופן תיאורטי, אלא גם את היישומים המעשיים, אורחות הפסיקה, ואופני ההתייחסות לשואלים שונים.
בנוסף, הרב שמואל מעביר בישיבה שיעורים על יסודות התורה שבעל פה, כגון המסורת מסיני ודרישת התורה על ידי חכמים, הסמכויות בהלכה ועוד. עד כה הוציא שני כרכים בסדרה "נטע בתוכנו" העוסקת בנושאים אלה. כמו כן, הרב כתב מאמרים רבים שהתפרסמו בבמות שונות כ"תחומין", "צוהר", "אקדמות" ועוד.

הרב אשר גדל בירושלים ולמד בישיבת נווה שמואל. לאחר מכן, המשיך הרב אשר במסלול לימוד התורה שלו בישיבה (מחזור ו').
בשנת תשס"ז הקים וניהל את "תכנית יעדים" של הישיבה להכשרת מנהיגות בעדה האתיופית, שפעלה כעשור בישיבה בהצלחה מרובה לשמחת לב כולנו. החל משנת תשע"א הרב אשר משמש גם כמלווה רוחני לתלמידי הישיבה, ומעביר שיעורי אמונה.
האוזן הקשבת של הרב אשר ויכולת ההכלה יוצאת הדופן שלו מאפשרת לתלמידים רבים למצוא בו עזרה וסעד בתהליך התפתחותם, האישי והרוחני.

אהד גדל ברמת גן ולמד בישיבת דרכי נעם. משם הוא המשיך ללמוד בישיבה (מחזור י"א). במהלך שנים אלו הוא שירת כקצין בחטיבת גולני, ועד היום הוא משמש כקצין במילואים.
אהד הוא מנהלה המסור של הישיבה החל משנת תשע"ב. השליטה והירידה של אהד לפרטים, לצד אהבת האדם שבו מאפשרות לו להיות המנהל האהוב והמוצלח שהוא לישיבתנו.

הרב מאיר גדל בבני ברק, ולמד בישיבה התיכונית בנתיב מאיר . משם הוא המשיך לישיבת ההסדר קריית שמונה, ושירת במהלך שנותיו בצבא כקצין בצנחנים. לאחר מכן, המשיך הרב מאיר במסלול ללימודי דיינות בכולל ארץ חמדה.
בשנת תשס"א הצטרף הרב מאיר לצוות הישיבה. מאז מונה לדיין בשנת תשע"ב, מקפיד הרב ללמד בישיבה יום בשבוע, ומגיע בקביעות לחגים ולעיתים אף לשבתות בישיבה. התלמידים זוכים ללמוד מהרב מאיר ומאישיותו המאירה את השליחות שהתורה מועידה לנו, ואת האופנים שמאפשרים, בקשב וברגישות, להביא את התורה לידי מימוש בעולם המעשה.
תוכניות הלימוד בישיבה
תוכנית המחשבה
לימודי האמונה והמחשבה הם עבורנו אבר שהנשמה והתורה תלויים בו. אנו מקדישים מחשבה ומשאבים בכדי לתת לו מקום משמעותי מאד בהוויית בית המדרש. וכבר אמר עלינו יפה אחד מבאי בית מדרשנו: 'ישיבת ירוחם – ראשה בעיון, אבל ליבה באמונה...'.
מורה דרכנו הוא מרן הרב קוק, אשר מתחילת דרכו בארץ ישראל קרא להקים מחדש את בית המדרש ללימודי אמונה (לאחר דורות רבים בגלות בהם לימודים אלו היו נחלתם של יחידים), וללמוד בצורה יסודית את כל מרחב ספרי האמונה של גדולי חכמיה לאורך הדורות, לזרמיהם השונים, על מנת שבית המדרש יצמיח גם בחלק הזה שבתורה פירות רעננים שדורנו זקוק להם. הוא ראה בכך את הממד הרוחני של תהליך הגאולה (הקדמה לאדר היקר).
אנו שואפים ללכת בעקבותיו של הראי"ה, וללמוד מלבד תורתו שלו, גם את מרחבי ההגות התורנית שאת כל גדוליה הוא קרא ללמוד. אנו עסוקים בלימודי רוחב ועומק של חכמי ישראל דוגמת הרמב"ם והכוזרי, המהר"ל והרמח"ל, החסידות ונפש החיים, ועד לחכמי דורותינו.
הלימוד מתפרס לאורך שנות הישיבה באופן מובנה, מן היסודי למעמיק ומן הקל אל הכבד. הוא כולל שיעורים, תכניות לימוד מודרך, ולימוד לבד ובחברותות. הוא מביא למפגש עשיר ועמוק עם עולם האמונה, מקרין על עיצובם הרוחני והנפשי של הלומדים, ונוטל חלק בעיצוב הניגון המיוחד של בית המדרש פנימה, ושל הפירות שיוצאים ממנו אל רשות הרבים.


כולל עיון: הרב עידו
בכולל העיון של הישיבה, שהוקם בשנת תשע"ח מתוך מטרה לבנות את הקומה הבאה בלימוד התורה בכלל ובלימוד העיון בפרט בקרב החבורה המבוגרת של הישיבה, לומדת חבורה משמעותית של בחורים ואברכים בשיעורים ו-יא, שני סדרי עיון ביום.
הכולל הוקם מתוך ההבנה שהאפשרות לצמוח בתורה זוקקת נטיעת שורשים עמוקים, הן ברמה הרוחנית והן ברמה העיונית.
ברמה הרוחנית: צמיחה מתוך העמקת הקישור והחיבור לבית המדרש, לבית הרוחני שבו התלמידים צומחים, בונה ת"ח שלומדים תורה שיש לה בית אב. עם שורשים אלו אפשר לצמוח ולהמשיך ולהשפיע תורה עמוקה לעם ישראל כולו בע"ה.
ברמה הלימודית והעיונית: נטיעת שורשים עמוקים זוקקת שקיעה והעמקה שצריכה ויכולה להתגבר דווקא עם ההתפתחות והגדילה.
לאור החשיבה הזו והרצון לשמר את הקשר החי עם כלל בית המדרש, בכולל נלמדת המסכת הישיבתית שאותה לומדים בזמן חורף בישיבה. אולם, כדי להעמיק ולהקיף את המסכת בצורה טובה אנחנו לומדים את המסכת הזו במשך כל השנה. כמו כן, במהלך הלימוד, קצב הלימוד ובחירת הנושאים בהם אנחנו מעמיקים, אינם כפופים לסדרי הלימוד הכלל ישיבתיים.
העובדה שלומדים את אותה המסכת במשך שנה שלימה מאפשרת לשקוע בכל נושא, מהפסוקים ומהמשניות הרלוונטיים, דרך כלל הסוגיות המקבילות במסכתות אחרות ועם דברי הראשונים והאחרונים, הפרשנים והפוסקים. כך הסברות וההבנות הולכות ומתבססות, והסוגיות 'מדברות' אחת עם השניה ומשלימות זו את זו.
בנוסף, קיימת 'מעטפת' שמסייעת ודוחפת להעמקה, לשקיעה ולאחיזה בסוגיות:
- במהלך השנה כל אחד מבני החבורה נותן שיעור עיון מקיף על אחת מהסוגיות על הסדר, ועד סוף הזמן כותב מאמר על אותה הסוגיא.
- כדי להגיע לאחיזה ובהירות, בסוף כל תקופת חזרה, מתקיימת בחינה עיונית על הסוגיות תוך שילוב של שאלות מסכמות וכן של מקרי מבחן שהניתוח שלהם זוקק אחיזה של כללות הסוגיות שלמדנו.
- אנחנו משתדלים פעם או פעמיים בשנה להיפגש לשיעורי עיון עם ת"ח גדולים בתחום הנלמד באותו שנה, כך להעמיק את שורשי הלימוד ולשמש את תלמידי החכמים העוסקים באותו הנושא.


כולל הלכה: הרב שמואל אריאל
בכולל ההלכה לומדים אברכים ובחורים מבוגרים, שלאחר מספר שנים של לימוד גמרא בעיון בחרו במסלול זה של לימוד מקיף המכוון להלכה. הנושאים הנלמדים הם בהתאם למתכונת ההסמכה לרבנות של הרבנות הראשית לישראל, אולם כמובן המגמה אינה המבחנים ותעודת ההסמכה לרבנות, אלא עצם הכניסה לעולם ההלכה בהיקף ובעומק.
הלימוד משתדל להקיף את המקורות המרכזיים בכל סוגיה, החל מן הגמרא, דרך הפוסקים היסודיים ועד לפוסקי הדורות האחרונים. בשיעורים ישנן כמה מטרות: א. להגיע להבנה ותמונה בהירה של הסוגיה על כל הדעות השונות והדיונים המסתעפים ממנה. ב. לעמוד על הסברות שבבסיס השיטות השונות, אף שכמובן הדבר נעשה בקיצור יחסי לעומת הלימוד בעיון. ג. כמובן – להגיע למסקנה ולפסיקת הלכה למעשה בפרטים השונים.